Suomalaiset F1-kuljettajat

Formulat, eli toiselta nimeltään F1, kuuluu monen suomalaisten suosikkiurheilulajeihin. Tähän lienee varmasti useampikin syy. Yksi tärkeimmistä syistä on varmasti se, että suomalaiset kuljettajat ovat menestyneet hyvin formuloissa. Toinen tärkeä syy on se, että suomalaiset ovat yleisesti ottaen moottoriurheilukansaa. Täällä kannustetaan niin formulakuskeja, rallikuskeja kuin moottoripyöräilijöitä.

Kaikki alkoi Kinnusesta

Ensimmäinen formuloiden MM-sarjaan osallistunut suomalainen oli Leo Kinnunen. Hän ajoi suomalaisen yksityistallin autolla. Tuo talli oli nimeltään AAW Racing Team ja Kinnusen käyttämä auto oli Surtees TS16. Kinnunen osallistui yhteensä kuuteen osakilpailuun. Kerran hän onnistui pääsemään varsinaiseen lähtöruutuun asti. Lähtöruutuun päästään selviämällä jatkoon esikarsinnoista ja aika-ajoista. Tuo kilpailu käytiin Ruotsissa vuonna 1974.

Aikaa kului, eikä suomalaisia näkynyt formuloissa, kunnes muuan Keke Rosberg muutti kaiken. Rosberg ajoi formulan MM-sarjassa vuosina 1978–1986. Hän voitti maailmanmestaruuden kertaalleen. Se tapahtui vuonna 1982. Jo kaudella 1980 Rosberg ajoi kolmanneksi. Tuo tapahtui kauden ensimmäisessä kilpailussa. Rosberg kilpaili Fittipaldi-tallin autolla. Rosberg on siis samaan aikaan sekä ensimmäinen MM-sarjan kilpailussa pistesijalle yltänyt että palkintosijalle ajanut suomalainen formulakuljettaja. Rosberg ajoi urallaan monissa eri talleissa. Hänen edustamiaan talleja olivat Theodore, Wolf, ATS, Williams, Fittipaldi ja McLaren.

Formuloissa tullaan 1990-luvulle

JJ Lehto oli ehtinyt aloittaa uransa formuloissa jo 1989 ja hänen uransa kesti kaikkiaan viisi kautta. Vuonna 1991 San Marinon osakilpailussa JJ Lehto sijoittui kolmanneksi. Tuo sijoitus jäi hänen ainoaksi palkintopallisijoituksekseen. Lehdon talleina toimivat Onyx Grand Prix kautena 1989–1990, Scuderia Italia kautena 1991–1992, Sauber kautena 1993–1994 ja Benetton Lehdon viimeiseksi jääneellä kaudella. Tammikuussa 1994 paljon muuttui, kun Lehto joutui vakavaan kisaonnettomuuteen Silverstonen radalla. Jopa kuolema oli lähellä, sillä Lehdon selkäytimeen joutui luunsiruja.

Mika Häkkisen ura taas kesti jopa kymmenen kautta. Hän kilpaili MM-sarjassa vuosina 1991–2001 ja voitti sinä aikana kaksi maailmanmestaruutta. Ne tulivat perättäisinä vuosina 1998 ja 1999. Häkkinen ajoi Lotuksella ja McLarenilla. Ensimmäinen voitto formuloissa tuli Euroopan osakilpailussa Jerezissä 1997 ja viimeisin voitto vuonna 2001 Yhdysvalloissa. Voittoja Häkkinen ehti nappaamaan 20 kappaletta ja palkintopallisijoja huikeat 51 kappaletta. Uran päättyminen oli lähellä jo kauden 1995 Australian osakilpailun ensimmäisissä aika-ajoissa. Tuolloin Häkkinen ajoi kovassa nopeudessa suoraan rengasvalliin. Hän sai hengenvaarallisia niskavammoja ja kallonmurtuman ja vajosi koomaan. Kaikkien onneksi Häkkinen kuitenkin parantui ja pääsi jatkamaan uraansa.

Jäämiehen juhlaa

Kimi Räikkönen on yksi tunnetuimmista suomalaisista formulakuskeista. Hänet tunnetaan myös lempinimellä jäämies. Lempinimensä hän on saanut vähäeleisestä tyylistään ja jäätävistä vastauksistaan. Kimi Räikkösen ura MM-sarjassa alkoi vuonna 2001. Hän ehti lopettaa jo kerran kauteen 2009, kunnes palasi jälleen kaudelle 2012 ja jatkaa yhä uraansa. Räikkösen ensimmäinen talli oli Sauber. Sen jälkeen hän on ajanut McLarenilla kaudet 2002–2006, Ferrarilla kaudet 2007–2009 ja Lotuksella kaudesta 2012 lähtien. Räikköisen palkintokaapista löytyy maailmanmestaruus vuodelta 2007, MM-hopeaa vuosilta 2003 ja 2005 ja MM-pronssia vuosilta 2008 ja 2012. Räikköisen meriitteihin kuuluu myös 19 osakisavoittoa ja 69 palkintopallisijoitusta. Räikkönen on siis tähän mennessä menestynein suomalainen formulakuski ja hänellä on myös pidempi ura kuin kenelläkään muulla.